Smiles, great food and .....Monsoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karin & Wesley - WaarBenJij.nu Smiles, great food and .....Monsoon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karin & Wesley - WaarBenJij.nu

Smiles, great food and .....Monsoon

Door: Wesley & Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin & Wesley

26 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

Good Morning Vietnam, jawel Arie, je had helemaal gelijk. Na een korte vlucht van Darwin naar Ho Chi Minh City (Saigon) kwamen we laat en slaperig aan in Saigon, waar we dan ook meteen door een taxi chauffeur zijn gescamd. Maar 1 scam per land is toegestaan en vol frisse moed gingen we de volgende dag op pad. Ho Chi Minh is weer zo'n heerlijke hectische Aziatische stad waar vooral alle brommers. scooters en motors je bijna omver rijden. De truck, loop heel langzaam de weg over, dan komt alles goed :-) Na het gedoe met de taxi de nacht er voor besloten we maar lekker lopend op pad te gaan, eerst naar het Reunification Palace, wat tussen de middag dicht bleek te zijn, en toen via een omweg door naar het War Remnants Museum. Een hele indrukwekkende ervaring over de oorlogen van Frankrijk en de VS tegen Vietnam. Hele nare foto's van Agent Orange babies, misvormde mensen en allerlei wapens die de hele wereld al had besloten om nooit te gebruiken, iets met de Geneve Conventies. Die de VS dus allemaal aan zn laars heeft gelapt, dat er uberhaupt nog amerikanen het land in mogen snap ik ergens ook niet.

Los van her en der de vlaggen van het communisme, merk je niet veel van het communisme. Maar nou verstaan wij natuurlijk ook niks hier, kunnen de kranten en posters niet lezen, dus wie weet veranderd deze mening nog..

Saigon zelf is echt een toffe stad, de markten met eetstalletjes zijn een avontuur, aanwijzen en hopen dat je iets lekkers krijgt, wat meestal het geval is. De eerste keer dat we Pho bestelden (een soep met dunne platte noedels en vlees) snapten we er helemaal niks van, je krijgt er namelijk een bord ondefinieerbaar groenvoer naast, na wat proeven bleek je die dus in de soep te moeten gooien wat het echt lekker maakt. Zowiezo is het eten echt goed, en redelijk goedkoop ook als je een beetje op let waar je heen gaat. Op markten en naast de straat word je gewoon op kinder formaat plastic stoeltjes neergezet, het is overigens echt genant als je op staat en de stoel blijft aan je kont hangen, maar het hoort er zeker bij. De taalbarriere is afentoe wel vervelend, alleen in de echt toeristische plekken hebben ze vaak een engels talig menu en vaak snap je helemaal niets van de menu kaart, al had Ka wel een vietnamees - engels boekje gekregen is het nog best lastig. Het is wel weer echt een avontuur.

Na Ho Chi Minh City zijn we op een toer gegaan naar de Mekong Delta, een soort 'volg de gele paraplu en raak je gids niet kwijt' toer. Gedurende 2 dagen hebben we een klein stukje van de Mekong Delta en het leven daar gezien. Drijvende markten, coconut-candy boerderijen, noodle-maak boerderij, exotisch fruit eten, varen op kleine bootjes met een motor, nog kleinere bootjes en soort van kano's gevaren. Hierna zijn we terug naar Saigon gegaan waar we nog een nachtje hebben geslapen en toen zijn we naar Vung Tao gegaan, een soort vietnamees Scheveningen waar het in de weekenden bijna handdoek aan handdoek liggen is, in dit geval strandstoelen maar wel echt druk. Zwemmen doen vietnamezen in al hun kleren, al lijken er niet veel echt te zwemmen, meer lopen tot waar ze nog kunnen staan en dan in de golven springen. Hier hebben we ook een reusachtig Jesus beeld op een berg gezien, soort Rio de Vietnam idee. Helaas was Vuang Tao verder niet heel interresant, dus na een dagje maar weer op pad gegaan.

Mui Ne was wat dat betreft een stuk leuker. Hier hebben we fietsen gehuurd om de omgeving te gaan verkennen. Mui Ne staat bekend om zijn vis saus, als je langs de boerderijen fietst liggen er duizenden rekken met kleine visjes (anjovis??) te drogen in de zon, de geur is niet fantastisch maar het is een mooi gezicht ook de haven die ligt vol met felgekleurde vissersbootjes. Uiteindelijk zijn we bij de Rode Duinen belandt, gigantische duinen die, jawel, rood zijn. Op sommige punten lijkt het net alsof je in de woestijn bent..Helaas is het hier momenteel Monsoon (regen seizoen) en op dit punt besloot het weer even te keer te gaan. De rest van de dag hebben we dan ook maar luierend bij een strand tent doorgebracht. (Karin en dronken fietsen gaat nog altijd net als in Amsterdam....klein ongelukje met een brommer V. mijn fiets..I lost)

We zijn nu in Dalat aangekomen in de Central Highlands. Een fantastische rit hier naar toe door de bergen, het is hier super mooi. We hebben hier eigenlijk meteen een toertje naar Nha Trang met de motor geboekt, dit gaat drie dagen duren en vandaag hebben we de sights in Dalat gezien samen met onze gidsen/chauffeurs Hero en Sau, een mooie waterval waar weinig mensen komen, enorm kleurig versierde pagoda's, een buddha van 17 mtr hoog die van bloemen is gemaakt (2 a 3 ton blijkbaar) en wat oud franse koloniale architectuur. Best grappig en we hebben wel zin in de toer, maar daarover later meer!

Fablieblablue

Wes en Ka

• 26 Augustus 2010 - 10:46

Josine:

Wat super dat jullie naar Vietnam zijn gegaan. Prachtig land! Wel wat opgefokte mensen (niet altijd even aardig tegen toeristen en idd niet te verstaan). Maar het eten is werkelijk subliem!! Zeker in Dalat groeit groente en fruit erg goed met die hoogte en koelere temperaturen. En de rode Dalat-wijn is ook best te drinken.

Goede eettip in Dalat:
    Nhu Hai (op de rotonde aan de overdekte markt). Echt heerlijke, goedkope groentecurry's of potato curry, beefmaaltijden en chicken. Het tentje staat bekend om de beste loempia's van Dalat (the fresh ones) en dat kunnen Jochem en ik wel beamen.

Overigens kun je in Vietnam ook erg lekker sushi krijgen! Hm, water loopt me in de mond als ik er aan terugdenk. Maarreh, dan ga ik nu maar aan mijn boterham met kaas.

Als je de kans krijgt, moet je nog een bezoekje brengen aan Sapa tegen de Chinese grens. Erg mooi daar, prachtige wandelingen en bijzondere bergvolken. En tja, ook weer lekker eten :-)

x Joos

• 28 Augustus 2010 - 12:30

Erik:

Hou die Vietcong een beetje op afstand he!