Biketours and beachlife - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Karin & Wesley - WaarBenJij.nu Biketours and beachlife - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Karin & Wesley - WaarBenJij.nu

Biketours and beachlife

Door: Wesley & Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin & Wesley

07 September 2010 | Vietnam, Hué

Lieve allemaal,

Daar zijn we weer, we hebben onze toer op de motors goed overleefd, beter zelfs, het was fantastisch!! Nadat Hero en Sau onze backpacks achter op de motors hadden vast gebonden was het tijd om op pad te gaan. De route ging door de Central Highlands naar Buon Ma Thuot en van daar terug naar de kust, Nga Thrang. 3 dagen, 2 nachten. De route op de eerste dag begon gelijk goed, over onwijs slechte wegen door de prachtige bergen. Onderweg zijn we ettelijke malen gestopt om stukjes van het 'echte' Vietnam te zien. De Crazy House, een soort Alice in Wonderland architecten project van de dochter van de laatste president, pagoda's, koffieplantages, rijstwijn boeren (inclusief een proeverij om 9 uur 's ochtends, hmmm), Elephant falls, kassen gemaakt van bamboo en visnetten, rupsen boerderij (waar ze zijde van maken), de zijde fabriek en de 'trap naar Amsterdam', een ontzettende steile trap midden in de bergen die de jungle in gaat. Helaas geen jungle wandeling voor ons, want net toen we daar waren zette de regen weer in. Dus werden we in onze regenpakken gehezen en was het tijd om de laatste rit van de dag te maken naar ons 'longhouse' waar we zouden overnachten. Een longhouse is precies wat de naam zegt. Een lang huis, zonder kamers. Hier wonen de mensen van een van de hill tribes in, een etnische minderheid in Vietnam.

Dag twee zijn we naar Buen Ma Thuot gereden via rijstvelden, s'ochtends nog een olifant gezien in het dorpje waar we verbleven, met een slang geworsteld, in de jungle gezwommen en opnder een waterval gekropen, kapot gebombardeerde kerk gezien (midden in de rijstvelden natuurlijk, bij een ander hilltribe dorp geweest om snoepjes uit te delen (slecht we weten het) en nog veel meer stops bij velden en mooie uitzicht punten.. Die avond zijn we dus in B.M.T city aangekomen en hebben we doe het zelf loempia's gegeten, echt heel nice. Je pakt gewoon rijstepapier en dan gooi je er van allerlei groentes in an wat vlees en eet je het koud..heel anders dus dan de standaard nederlands loempia's maar wel erg lekker..volgens de boys kan je ze ook zo in de frituur of koekepan gooien om je standaard loempia's te krijgen... best leuk eten zo!

De derde dag was wat meer rijden, 195 kilometer naar Nha Trang... en in Vietnam is dit niet een kwestie van zeg maar 2 uurtjes..dat duurt wel de halve dag zo niet meer. All in all was het echt fantastisch, een stukje Vietnam gezien wat je zelf moeilijk zou vinden zonder gids en ze waren het geld echt waard!

Nha Trang was weer een echte toeristen trek pleister, overal happy hours die de hele dag duren, westers eten, hoge prijzen (behalve drank) en veel verkopers die je lastig vallen en allemaal hetzelfde hebben (wat het irritant maakt want als je 1 hebt gezien heb je alles zowel gezien, beetje variatie zou het nog leuk houden). Hier hebben we een paar dagen rondgehangen op het strand en voor de rest vrij weinig gedaan, moet ook eens kunnen :-)

Hoi An was niet veel anders, behalve dat het een veel leuker stadje was, behoorlijk wat karakter en vriendelijkere mensen, dus eigenlijk best wel anders. Hoi An vonden we een heerlijke plek en uiteindelijk hebben we hier wel 5 nachten verbleven. Het is het soort plek waar wij een vakantie in onze vakantie hebben gevierd. Fietsen huren om naar het strand te gaan, lekker op de markt eten, terrasjes hangen, beetje shoppen (Hoi An staat bekend om zijn kleermakers) en niet veel meer. In Hoi An hebben we een Kiwi ontmoet van een jaar of 55 die daar woonde en besloot om ons onder zijn hoede te nemen. Op een dag hebben we scooters gehuurd en zijn we naar Marble Mountain gereden, een berg vol met marmeren pagoda's, impressive maar al die trappen lopen...daar is het eigenlijk veel te heet voor in Vietnam :-) En hij nam ons 's ochtends en 's avonds mee naar de meest bizarre, maar heerlijke en goedkope eettentjes.

Gisteren zijn we aangekomen in Hue, de oude Imperial Capital van Vietnam, de plek die vroeger de scheidingslijn tussen noord en zuid vietnam was en hens plat gebombadeerd is tijdens de oorlog. Vandaag gaan we in de oude stad kijken wat er nog van over is, voordat we vanavond de slaapbus (een heuze bus met bedden!) in gaan naar Hanoi.

Kusjes en liefs,
Ka en Wes

• 07 September 2010 - 06:55

Gido :

te gek, wat een beleving.
    geniet er nog van !! gr Gido

• 07 September 2010 - 11:48

NicoP:

hahaha, zit wes bij de russische maffia? :-) glad pak hoor

geniet er van.

nico

• 08 September 2010 - 02:45

Wen:

Hey, wat heerlijk dat jullie vakantie vieren in een vakantie...!
    En wij maar hier zitten met dat snertweer!
    Maar jullie zullen ons snel joinen. Nog een maandje.
    Enjoy! Ook van Thailand!

Kus